Czy każda cyfrowa kserokopiarka to Multi-Function Printer?
drukarka-wielofunkcyjna, Multi-Function-Printer, MFP, kserokopiarki-cyfrowe
Multi-Function Printer (MFP), drukarka wielofunkcyjna, kopiarka, kserokopiarka wielofunkcyjna, xero, biurowe urządzenie wielofunkcyjne – jakie znaczenie mają te nazwy? Czy określają wiele różnych typów maszyn? A może odnoszą się tylko do jednej kategorii biurowego sprzętu drukującego? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule.
Od xero do drukarki wielofunkcyjnej
Słowo xero (lub ksero) pochodzi od nazwy amerykańskiej firmy Xerox Corporation, która pod koniec lat 50. XX w. wprowadziła na rynek pierwsze kopiarki. Z czasem ksero stało się zbiorczym określeniem dla biurowych urządzeń kopiujących innych producentów. Przez kilka dekad maszyny kserograficzne pracowały w technologii analogowej. Do każdego kopiowania potrzebny był oryginał dokumentu, co znacznie spowalniało i utrudniało pracę.
Około 2000 r. na rynek weszły kserokopiarki cyfrowe, czyli połączenie skanera z drukarką. Umożliwiają tworzenie cyfrowych zapisów dokumentów, które zastępują matryce drukowe. Tak powstały pierwsze urządzenia wielofunkcyjne, czyli MFP. Obecnie do tej klasy sprzętu należy każda biurowa drukarka wielofunkcyjna i kserokopiarka cyfrowa. Pomimo różnic w terminologii stosowanej przez producentów, maszyny te mają bardzo podobne funkcje i możliwości zastosowania w pracy biurowej.
Co charakteryzuje urządzenia klasy Multi-Function Printer?
Wszystkie maszyny klasy MFP łączą funkcje druku, kopiowania i skanowania. Standardem jest też moduł faksu. Zaawansowane technologicznie modele MFP składają, zszywają, dziurkują i sortują wydruki. Mają oprogramowanie do zarządzania obiegiem dokumentów. Na ich dyskach twardych możesz gromadzić dane i skutecznie chronić je przed nieuprawnionym dostępem.
Z przedstawionych rozważań jasno wynika, że współczesne cyfrowe kserokopiarki bardzo mocno wyewoluowały od czasu wprowadzenia na rynek pierwszych maszyn firmy Xerox. Obecnie są pełnoprawnymi MFP, czyli urządzeniami wielofunkcyjnymi, które realizują większość zadań związanych z obsługą dokumentów w biurach.